بازخواني يك تجربه تاريخي در اصلاحات بانكي
نوشته شده توسط : سهیلا

 

در شرايط فعلي کارشناسان بسياري نسبت به وضعيت شبکه بانکي ابراز نگراني مي کنند. اين نوشتار بدون قضاوت ارزشي تلاش مي کند يک تجربه تاريخي را در مورد شبکه بانکي ارائه دهد و به رغم اينکه برداشت از اين تجربه تاريخي - در راستاي تشخيص سياستگذاري ، جايگاه مناسب سازوکارهاي بازار و قواعد بازي يا همان نهادها - را به خواننده واگذار مي کند، تلاش مي کند نشان بدهد اصلاحات ساختاري در نظام بانکي را نبايد به تاخير انداخت.

ترکيه در اوايل دهه ۸۰ ميلادي شاهد اجراي اصلاحات اقتصادي زيادي از جمله آزادسازي ها و تعديل هاي اقتصادي بود. يکي از نخستين اقدامات اقتصادي، آزادسازي بخش بانکي از قيد و بندهاي قانوني بود که بر نرخ بهره در نظام بانکي اعمال مي شد.علاوه بر اين به بانک ها اجازه انتشار گواهي سپرده قابل مذاکره داده شد. در آن زمان ترکيبي از بانک هاي دولتي و خصوصي، نظام بانکي ترکيه را تشکيل مي دادند. بانک هاي خصوصي عمدتاً به مجتمع هاي صنعتي تعلق داشتند و توسط اين صنايع کنترل مي شدند. ورود به بازار بانکي بسيار محدود بود به طوري که دولت نسبت به دادن مجوزهاي جديد بانکي بسيار محافظه کارانه تصميم گيري مي کرد.

در اين زمان بازار بانکي بسيار متمرکز بود به طوري که ۴ بانک بزرگ ترکيه بيش از نيمي از دارايي هاي کل شبکه بانکي را در اختيار داشتند. قبل از اين دوران نرخ بهره توسط دولت در نرخ هاي پايين ثابت شده بود در حالي که تورم فزاينده نرخ هاي بهره واقعي را بشدت منفي کرده بود.

با فاصله کمي بعد از اعلام آزادسازي اعضاي شبکه بانکي يک کارتل تشکيل دادند و در يک تعهد طرفيني مشهور به توافق بزرگان، نرخ هاي سود سپرده را به صورت جمعي تعيين کردند. اما بانک هاي کوچک به اين توافق وفادار نماندند و نرخ هاي بالاتري را براي سپرده گيري پيشنهاد دادند. در نگاه اول به نظر مي رسيد بانک هاي کوچک داراي مزاياي رقابتي هستند و اين شرايط عادي است. در سال بعد نيز توافق بزرگان حول نرخ هاي بالاتري شکل گرفت، اما بازهم اين تعهد شکسته شد.

علاوه بر اين بانک ها از ابزار گواهي سپرده قابل مذاکره براي دور زدن نرخ هاي توافقي استفاده مي کردند. حتي گاهي بانک ها براي جذاب شدن اين گواهي ها برخي مزاياي ديگري نيز براي گواهي ها سپرده در نظر مي گرفتند. در اواخر ۱۹۸۱ اما به علت مشکلات بخش شرکتي صحنه رقابت بانک ها تغييراتي کرد و مطالبات غيرجاري يک مشکل اساسي در نظام بانکي شد. باوجود شکل گيري توافق هاي ديگر، جنگ قيمتي ميان بانک ها شکل گرفت و نرخ هاي واقعي تا حدود ۲۵ درصد نيز رسيد. علاوه بر اين بانک هايي که تاکنون از رقابت امتناع مي کردند نيز وارد جنگ قيمتي شدند.

بانک ها و حتي برخي بانک هاي دولتي موسسات وابسته اي را شکل دادند که گواهي سپرده را براي شان انتشار دهند. همچنين بانک ها شروع به تزريق تسهيلات به شرکت هاي زيرمجموعه و موسسات پرريسک و ورشکسته کردند.در تمام اين شرايط مقام ناظر که ابزار خاصي در اختيار نداشت تلاش مي کرد با تهديداتي نظام بانکي را به تخطي نکردن از نرخ ها و انتشار ندادن گواهي سپرده پايبند کند.

نهايتاً مدير يکي از بانک ها در سال ۱۹۸۲ از کشور فرار کرد و بزرگترين رسوايي بخش بانکي در تاريخ ترکيه نمايان شد. بانک مرکزي در سال ۱۹۸۳ با استعفاي برخي از مقام هاي دولتي تغيير رويکرد داد. در همين راستا بانک مرکزي براي سپرده هاي بانکي سقف نرخ تعيين کرد و اين رفتار تا سال ۱۹۸۸ ادامه پيدا کرد. علاوه بر اين در ابتداي اقدامات اصلاحي براي جلوگيري از هراس بانکي، بانک مرکزي به بانک ها تزريق نقدينگي انجام داد. در ادامه اقدامات اصلاحي با ملي کردن، ادغام و ورشکستگي گسترده بانک ها دنبال شد.

نويسنده: علي بهادر

 

اداره بیمه تامین اجتماعی بازنشستگی تامین اجتماعی , بیمه , بیمه پارسیان بیمه تامین اجتماعی بیمه عمر بیمه البرز بیمه ایران بیمه ایران اصفهان بیمه ایران بیمه خودرو , بیمه ایران بیمه عمر بیمه ایران بیمه ماشین بیمه ایران نمایندگی بیمه آتیه سازان حافظ بیمه بازنشستگی بیمه بازنشستگی ایران بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی ,بیمه بانک سامان بیمه بدنه بیمه ایران بیمه بیکاری  بیمه پارسیان بیمه تکمیلی بیمه پارسیان بیمه شخص ثالث پارسیان بیمه عمر بیمه پاسارگاد بیمه پاسارگاد بیمه عمر , بیمه تامین اجتماعی بیمه تامین اجتماعی سابقه بیمه بیمه تکمیلی , بیمه تکمیلی انفرادی بیمه ایران ,بیمه تکمیلی بیمه پارسیان بیمه خدمات درمانی , بیمه خودرو بیمه ایرانبیمه در ایران بیمه درمان بیمه ایران بیمه درمانی ایران بیمه دندان پزشکی بیمه زندگی بیمه ایران , بیمه سازمان تامین اجتماعی , بیمه سامان بیمه سامان بیمه عمر بیمه سلامت ایران بیمه سینا عمر ایران بیمه عمر بیمه ایران , بیمه عمر پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ماشین بیمه ایران بیمه مرکزی , بیمه ملت ایران بیمه های تامین اجتماعی ,پارسیان بیمه , پرداخت بیمه تامین اجتماعی پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی اجتماعی بیمه حق بیمه خرید بیمه خسارت بیمه ایران ,دانشگاه بیمه ایران سازمان بیمه تامین اجتماعی سازمان بیمه ایران ,سازمان بیمه خدمات درمانی سامانه بیمه تامین اجتماعی سامانه تامین اجتماعی سامانه تامین اجتماعی سابقه بیمه اداره بیمه تامین اجتماعی سایت بیمه ایران سایت بیمه پارسیان سایت بیمه تأمین اجتماعی سایت سازمان بیمه تامین اجتماعی سایت شرکت بیمه ایرانسایت مرکزی بیمه شرایط بیمه ایران شرایط بیمه تامین اجتماعی ,شماره بیمه تامین اجتماعی تلفن بیمه ایران , قانون بیمه ایران قوانین بیمه ایران قوانین بیمه تامین اجتماعی قیمت بیمه کانون بازنشستگان تامین اجتماعی لیست بیمه تامین اجتماعی مشاهده سوابق بیمه با کد ملی مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی , مشاهده سوابق بیمه سازمان تامین اجتماعی نرخ حق بیمه نمایندگی بیمه پارسیان هزینه بیمه تامین اجتماعی , وب سایت بیمه تامین اجتماعی ,  بیمه ارتش


لیست شعب سازمان بیمه تامین اجتماعی

آموزش دریافت فیش پرداخت حق بیمه ، بیمه اختیاری و مشاغل آزاد

آموزش پرداخت فیش حق بیمه از طریق دستگاه عابر بانک

آموزش پرداخت فیش حق بیمه از طریق تلفن همراه

پرداخت فیش حق بیمه از طریق اینترنت

مشاهده سابقه بیمه

آموزش ارسال اینترنتی لیست بیمه  

آموزش لیست بیمه تامین اجتماعی

 


سوالات خود را در رابطه با بیمه عمر ,  بیمه تامین اجتماعی  , بیمه سلامت , بیمه درمان تکمیلی ( بیمه تکمیلی ),  بیمه شخص ثالث  و ...  را در مرجع سوالات بیمه بپرسید.

برای دریافت مشاوره رایگان خرید بیمه می توانید فرم دریافت مشاوره رایگان خرید بیمه را تکمیل کنید تا نماینده بیمه منتخب با شما تماس بگیرند.


 

سوالات خود را در رابطه با مالیات ، مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات بر درآمد ،  مالیات بر واردات ،  مالیات بر دارایی ،  مالیات بر مصرف و فروش ،  معاملات فصلی  و ...  را در مرکز راهنمای مالیات بپرسید.





:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: